Sila Klik untuk jadi lebih menarik...!!!!

Monday, November 29, 2010

Top 10 Tempat Paling Unik Di Dunia

10. Guaíra Falls, Sempadan Brazil-Paraguay

Ramai orang berfikir bahawa Niagara Falls adalah air terjun yang terbesar di dunia. Tetapi Guaira Falls merupakan yang terbesar di dunia dengan "volume" air terjun mencapai rata-rata sebesar 1,75 juta kaki padu per saat. Bandingkan dengan Niagara Falls dengan hanya 70 000 kaki padu per saat. Guaira Falls yang terletak di sempadan Brazil-Paraguay, adalah sungai Parana. Pada tahun 1982, air terjun Guaira dibina empangan untuk penjanaan kuasa bernama Itaipu Dam, dan sekarang menjadi empangan terbesar kedua dan pengeluar kuasa terbesar di dunia selepas Gorges Dam. Empangan Itaipu kuasa dibekalkan 90 peratus ke Paraguay, dan 19 peratus ke Brazil, dan juga Rio de Janeiro dan Sao Paulo. 





9. Iceberg B-15,  Antarctica

Iceberg B-15 adalah iceberg terbesar dalam sejarah. Cover dengan 3100 km, lebih besar dari pulau Jamaica. Iceberg raksasa ini terjadi kerana faktor Ross Ice Shelf pada Mac 2000. Kemudian pada tahun 2003, Iceberg B-15 dipecah lagi menjadi beberapa bahagian, salah satu yang terbesar disebut B-15a hanyut ke utara, akhirnya dihancurkan ke glasier pada tahun 2005, meninggalkan fraktur sepanjang 8 km. Hal ini membuat perubahan besar dalam peta Antartika. 





8. Don Juan Pond, Antarctica

Laut Mati adalah tempat yang mengandungi kandungan garam yang tertinggi. Laut Mati terkenal di dunia untuk kandungan garam yang sangat tinggi. Berdasarkan kajian, kandungan garam tinggi air laut boleh menjadi terapi perubatan. Tak heran bahawa banyak terapi Spa dibina di tepi laut mati, terutama kecantikan dan terapi kesihatan. Tetapi laut mati bukan "saltest" di dunia. Don Juan Pond, tempatnya di Antartika, Don Juan Pond, merupakan sebuah tasik dengan kandungan garam yang tertinggi di dunia. Perbandingan ketika dibandingkan dengan laut pada umumnya, Don Juan Pond 18 kali lebih masin lebih daripada air laut biasa, jika dibandingkan dengan Laut Mati, masin Don Juan Pond 8 kali lebih masin...




7. Rotorua, New Zealand


Rotorua adalah sebuah bandar pantai di selatan tasik dengan nama yang sama. Lebih tepat di Bay Plenty (Teluk Banyak Pulau), Utara New Zealand. Keunikan daerah ini adalah jumlah kolam sumber air panas, terutama Pohutu Geyser di Whakarewarewa, dan lumpur lumpur mendidih. Daerah ini menjadi unik dan menarik sehingga ada banyak pelancong berkunjung ke sana.





6. 83-42, Greenland


Unik, tapi 83-42 adalah hanya ada tanah di utara. Ini hanya 'kecil' memang saiz sekitar 35 m x 15 m dan tinggi 4 m. Bila dilihat dari atas, seperti hanya setitik tanah dikelilingi oleh pecahan ais. Unik! Ketika kutub utara ditutupi oleh ais, namun tanah itu tidak. Keunikan 83-42 ditemui pada tahun 1998. 




5. Socotra, Republic of Yemen Socotra

Socotra adalah tempat yang paling aneh dan paling unik di dunia. Hampir semua yang ada aneh, mulai dari tahap bentuk pohon dan lingkungannya, tak hairan bahawa ada orang-orang disebut Socotra terletak di Republik Yaman sebagai salah satu sarang asing di dunia. Ia sangat terpencil, beriklim kering lain dari yang lain. Keanehan ini disebabkan kehidupan tanaman atau apapun di sana tumbuh kelihatan aneh. Sebut saja sebagai tanaman terkenal seperti Dragon's Blood Pohon aneh, bentuk yang sangat tidak biasa, kelihatan seperti payung. Pohon itu menghasilkan getah merah. Ada juga terumbu berbatu,  yang bentuknya pelik dan hanya ada di pulau itu. Dengan semua isi keanehan pulau, Socotra, sebuah pulau di arab laut, telah termasuk dalam Tempat Warisan Dunia. 



4. The Great Dune of Pyla, France

Seperti kita ketahui bahawa Eropah tidak mempunyai gurun, sekurang-kurangnya ada hanya terbaik biasa-biasa saja. Tapi andaian ini salah. Eropah mempunyai gurun yang unik, panjang 3 km, lebar 500 m dan ketinggian 100 meter. Hal ini sangat curam bukit pasir menghadap ke bahagian hutan. Tempat ini terkenal kerana menjadi tempat aktiviti "paragliding". Selain keunikan gurun, antra yang menakjubkan adalah pemandangan sekitarnya dari ketinggian di mana kita dapat melihat laut dan hutan. Ini kerana bukit pasir jauh lebih tinggi dari hutan



3. Meteor Crater, Crater USA

Meteor Crater adalah kawah yang dibentuk oleh meteorit jatuh. lokasi sekitar 43 batu (69 km) timur Flagstaff, dekat Winslow di gurun Arizona utara Amerika Syarikat. Tempat itu disebut Meteor Crater, kerana lokasinya yang dekat dengan pejabat pos. Meteor Crater dirasakan telah  terbentuk sejak 50,000 tahun yang lalu di era Pleistosen ketika iklim tempatan menjadi lebih sejuk dan basah. Pada waktu itu ada padang rumput luas dan hutan, dihuni oleh mammoths wool, mashed giant lemurs, dan unta. Mungkin sebelum dihuni oleh manusia. Meteor yang jatuh mengandungi nikel dan membuat kawah 50 meter. 


2. Mount Roraima, Venezuela, Brazil and Guyan

Gunung Roraima adalah sangat tempat yang indah. ia berbentuk seperti tudung adalah unik kerana bentuk seolah meja berada itu di awan. Tinggi 400 meter. Satu-satunya cara untuk mencapai puncak adalah untuk menaiki tangga yang sudah disediakan oleh kerajaan Venezuela. Cara lain yang biasanya tidak digalakkan dilakukan oleh pemanjat tebing. Di sana, hujan turun hampir setiap hari. Akibatnya, atap adalah sebuah gunung yang unik, kerana bersih dari apa pun.




1. The Door To Hell, Turkmenistan 

Tempat ini mungkin semua tahu, sekurang-kurangnya telah membaca tentang atau melihat gambar. Tidak hairan kerana fenomena alam yang unik di Turkmenistan. Orang-orang menyebutnya "Gerbang Neraka" kerana kawah 70 meter-lebarnya api terus-menerus sejak 35 tahun terakhir. Mulai dari 1971 di mana ahli geologi untuk mencari gas lombong. Apa yang terjadi berikutnya adalah letupan api dari bawah  menyebabkan semua peralatan terus terbakar, bahkan menelan mereka. Hingga kini tidak ada yang berani org ahli geologi untuk turun ke kawah itu beracun. 








0 comments:

Post a Comment